Inleiding

Voor een goede gezondheid van je gebit ga je naar de tandarts. Soms verwijst hij je naar een mondhygiënist, een orthodontist (voor bijvoorbeeld een beugel) of kaakchirurg. De tandarts controleert je gebit regelmatig en verzorgt of behandelt het zo nodig. Een goede relatie met je tandarts is de basis voor je vertrouwen en een goede samenwerking.

Maar welke tandarts past bij je? Wanneer worden de kosten vergoed? En wat doe je met een vraag of een klacht over de behandeling?
Jouw tandarts én jij hebben rechten en plichten. Deze staan in de Wet op de geneeskundige behandelingsovereenkomst (WGBO). Daarnaast hebben tandartsen ook zelf gedragsregels gemaakt. Daarin staat hoe een tandarts moet handelen.

Deze brochure geeft antwoord op de meest gestelde vragen over de relatie met de tandarts. Vragen over de keuze van een tandarts, informatie en toestemming, geheimhouding, kosten en over klachten over de tandarts. Zo weet je wat je van je tandarts mag verwachten en hoe je zelf kunt bijdragen aan goede mondzorg.

Overal waar hij staat, kan ook zij gelezen worden.

Nationale Zorgnummer

Heb je na het lezen van deze brochure nog vragen? Neem dan contact op met het Nationale Zorgnummer. Daar kun je terecht met vragen over zorg en zorgverzekering, over uitkeringen, wonen, vervoer, inkomen en patiëntenrechten. Ook kunt je bij het Nationale Zorgnummer terecht voor informatie over en het aanvragen van een niet-reanimerenpenning.

0900 - 23 56 780 (20 cent per gesprek)
maandag t/m donderdag tussen 9.00 - 12.30 uur

Is deze pagina nuttig?
Bedankt voor je feedback!