Stop het eigen risico in de aanvullende verzekering

Mensen moeten de kans krijgen het eigen risico voor de zorgverzekering te herverzekeren. Bijvoorbeeld via de aanvullende verzekering bij de basispolis.

Dat zegt directeur Dianda Veldman van de Patientenfederatie.

In het televisieprogramma Meldpunt van omroep Max deed Dianda Veldman een oproep aan zorgverzekeraars om herverzekeren van het eigen risico via de aanvullende verzekering mogelijk te maken. “Dat gebeurt nu ook met veel minimapolissen die zorgverzekeraars via gemeenten aanbieden. Herverzekeren kan dus gewoon. En dat is heel aantrekkelijk voor mensen die chronisch ziek zijn of veel zorgkosten hebben.”

Het eigen risico in de zorg is volgend jaar waarschijnlijk opnieuw 385 euro per verzekerde. Patiëntenfederatie Nederland vindt dat “maatschappelijk onaanvaardbaar”. De federatie riep de Tweede Kamer al eerder op om het eigen risico te verlagen, maar tot nu toe vergeefs.