Patiëntenfederatie Nederland: toegang tot zorg onder druk

Patiëntenfederatie Nederland ziet dat de toegang tot zorg voor patiënten steeds verder onder druk komt te staan. Die boodschap geven wij deze week af aan de Tweede Kamer voor het debat over de begroting van VWS. Zowel wachtlijsten als hoge (zorg)kosten vormen voor patiënten regelmatig een obstakel om op tijd passende zorg te krijgen: “De gevolgen daarvan zijn groot,” aldus Arthur Schellekens, directeur-bestuurder van Patiëntenfederatie Nederland.

Uit de nieuwste VWS-monitor blijkt dat bij de helft van de ziekenhuisbehandelingen de wachttijden nog steeds hoger zijn dan de afgesproken normen. Mensen leven hierdoor langer met pijn, klachten verergeren en ingrepen worden uiteindelijk complexer en duurder.

Het kabinet verwacht dat met een lager eigen risico meer mensen zich laten doorverwijzen en dat wachtlijsten voor medische zorg nog meer toenemen. Het kabinet wil dat oplossen door ‘de zorgvrager met de grootste urgentie’ als eerste van de wachtlijst te halen: “Maar op basis van welke criteria gebeurt dit en wie gaat dit bepalen en controleren,” vraagt Schellekens zich af. “We moeten ervoor waken dat dit geen systeem wordt waarin bijvoorbeeld de mondigste patiënten het snelst geholpen worden.” Het is belangrijk dat er goed inzicht komt in de wachttijden en welke patiënten op welke behandeling wachten. En zorgaanbieders en zorgverzekeraars moeten in de regio veel beter samenwerken om die wachtlijsten te verkorten.

Stop de stapeling van (zorg)kosten

Naast een aanpak om de wachtlijsten te verkorten, moet ook de stapeling van (zorg)kosten tegen worden gegaan: “Uit onze onderzoeken blijkt dat mensen door deze stapeling van zorg- en meerkosten vaker zorg mijden en minder medicijnen nemen. Met als gevolg dat hun klachten en pijn verergeren, ze minder kunnen deelnemen aan de samenleving en ze uiteindelijk een beroep moeten doen op duurdere zorg en/of uitkeringen.”

Het kabinet zet in op verlaging van het eigen risico voor iedereen. Maar mensen met een chronische ziekte of beperking maken dat eigen risico bijna altijd al snel vol en hebben vaak te maken met veel andere kosten, zoals eigen bijdragen voor medicijnen, fysiotherapie, zelfzorgmiddelen, mondzorg en aanvullende verzekeringen: “Voor al die kosten missen we als Patiëntenfederatie nu nog een concrete aanpak,” aldus Schellekens.

Daarom pleiten we er wederom voor om mondzorg en fysiotherapie (deels) weer op te nemen in het basispakket. Ook waarschuwen we het kabinet voor het plan om het Wmo-abonnementstarief en de tegemoetkoming voor arbeidsongeschikten af te schaffen: “Daarmee wordt de halvering van het eigen risico voor mensen met een chronische ziekte of beperking ruimschoots teniet gedaan. Dat is absoluut niet de richting die we op moeten,” aldus Schellekens.

Verbeter de transparantie over kwaliteitsverschillen

Tot slot herhalen we in onze brief aan de Kamer de oproep dat de transparantie over verschillen in kwaliteit in de Nederlandse zorg verbeterd moet worden. Uit onderzoek weten we dat die verschillen groot kunnen zijn, maar voor patiënten is die informatie nauwelijks inzichtelijk. Dat moet verbeteren, zodat patiënten een weloverwogen keuze kunnen maken voor passende zorg en zodat zorgaanbieders veel meer worden aangezet om te leren en te verbeteren.

Lees hieronder de volledige brief aan de Kamer.