Informatieplicht zorgaanbieders wordt aangescherpt

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) gaat met ingang van 1 september de informatieplicht voor zorgaanbieders aanscherpen. Zorgaanbieders moeten voor de start van de behandeling patiënten er actief op gaan wijzen als zij geen contract hebben met de verzekeraar van de patiënt. Patiëntenfederatie Nederland is tevreden met deze aanscherping.

Te vaak krijgen patiënten achteraf te maken met hoge rekeningen door onbewust gebruik van ongecontracteerde zorg. Patiëntenfederatie Nederland vraagt daarom al langer aandacht om deze informatievoorziening te verbeteren. Patiënten met een naturapolis die zorg afnemen bij een zorgaanbieder die geen contract heeft met de verzekeraar van de patiënt, moeten beter geïnformeerd worden over de financiële consequenties die dit voor hen heeft.

vrouw met papieren zit aan tafel

Nu ligt de verantwoordelijkheid om hiervan op de hoogte te zijn vooral bij de patiënt zelf, maar de NZa heeft besloten dat zorgaanbieders hier een grotere rol in krijgen. Als zorgaanbieders geen contract hebben met de verzekeraar van de patiënt, worden zij vanaf 1 september 2024 verplicht de patiënt hiervoor te waarschuwen voordat de patiënt de zorg afneemt. Patiëntenfederatie Nederland is blij met dit besluit en gaat nauwgezet volgen of zorgaanbieders zich aan deze aangescherpte informatieverplichting gaan houden.

Actief en aantoonbaar

De verplichting voor zorgaanbieders om patiënten op tijd informatie te verstrekken over (niet-)gecontracteerde zorg en de gevolgen daarvan, is niet nieuw. Maar die verplichting was nog heel algemeen geformuleerd. Die verplichting wordt nu dus aangescherpt. Zo moeten zorgaanbieders patiënten ‘actief en aantoonbaar’ informeren nog vóór de zorgverlening start. Dat kan via post, e-mail of via het patiëntenportaal. Ook moet de zorgaanbieder de patiënt melden dat er financiële gevolgen kunnen zijn als de patiënt kiest voor een niet-gecontracteerde aanbieder. Voor de exacte hoogte van de vergoeding mag de zorgaanbieder verwijzen naar de verzekeraar en hoeft de zorgaanbieder alleen te vermelden dat het eigen risico mogelijk wordt aangesproken.

Bekijk hieronder ons eerder onderzoek hierover.