De aanpak van wachttijden in de zorg moet veel beter

De aanpak van wachttijden in de zorg moet veel beter en strenger. Dat stelt Patiëntenfederatie Nederland na de publicatie van de nieuwe wachttijdenmonitor van de NZa. Hieruit blijkt dat wachttijden nauwelijks afnemen: “Zorgaanbieders en verzekeraars moeten veel meer (onderling) samenwerken om wachttijden op te lossen. Ook moet het toezicht strenger, met sancties als er te weinig resultaat wordt geboekt,” aldus onze directeur-bestuurder Arthur Schellekens.

Wachttijden in de zorg zijn een groot probleem voor patiënten. Door wachttijden leven patiënten langer met pijn, klachten verergeren en patiënten kunnen langer hun werk en/of hobby (zoals bijvoorbeeld sporten) niet (goed) uitvoeren. Te lange wachttijden kunnen er zelfs toe leiden dat klachten niet meer verholpen kunnen worden.

Er moet daarom veel meer prioriteit gegeven worden aan het oplossen hiervan. Zorgaanbieders moeten in de regio veel beter met elkaar samenwerken om wachttijden te verkorten. Bijvoorbeeld door proactief patiënten door te sturen naar ziekenhuizen of klinieken waar wel plek is. Ook zorgverzekeraars hebben hier een belangrijke rol in: “Zij hebben een zorgplicht. Als patiënten te lang op een wachtlijst staan voldoen ze daar niet aan,” aldus Schellekens.

Om de aanpak van wachttijden te verbeteren pleit Patiëntenfederatie Nederland ook voor veel betere handhaving: “De treeknormen die we met elkaar hebben afgesproken zijn er niet voor niets. Zorgaanbieders die daar niet aan voldoen en die niet kunnen aantonen hoe ze dat proberen te verbeteren, moeten veel strenger aangepakt worden met waarschuwingen en uiteindelijk sancties,” aldus Schellekens.

Is deze pagina nuttig?
Bedankt voor je feedback!