Bedrijf maakt misbruik van patiëntgegevens

Een Belgisch bedrijf dat genetisch onderzoek doet, maakt misbruik van gegevens van Nederlandse patiënten. Dat zegt directeur Dianda Veldman van Patiëntenfederatie Nederland.

Ze reageert op een bericht van radiostation BNR. Dat meldde op 10 november dat Nederlandse vrouwen die in België een Nipt-test hebben laten doen, later vaak door het bedrijf worden benaderd voor ander onderzoek. Bijvoorbeeld omdat ze op het intake-formulier voor de Nipt-test hebben aangegeven dat er in de familie bepaalde soorten van kanker of chronische ziekten voorkomen.

Patiëntenfederatie Nederland is onaangenaam verrast door deze handelswijze, waarbij vrouwen soms vele maanden nadat de Nipt-test is gedaan nog mail krijgen waarin overbodig en duur aanvullend onderzoek wordt aangeboden.

Dianda Veldman: “Deze vrouwen hebben daarvoor geen toestemming gegeven. Ze hebben hun medische gegevens alleen verstrekt ten behoeve van de Nipt-test. Aan hen is niet gevraagd of deze gegevens ook voor andere doeleinden mogen worden gebruikt. Wij roepen Nederlandse ziekenhuizen en verloskundigen op daar niet aan mee te werken.”

> Zie ook Bedrijf achter NIPT-test misbruikt medische gegevens