Zorg in verpleeghuis niet altijd optimaal

Zorg in verpleeghuizen is niet altijd optimaal. Dat zegt directeur Dianda Veldman van Patiëntenfederatie Nederland. Ze reageert daarmee op een onderzoek van FNV Zorg en Welzijn en op bevindingen op ZorgkaartNederland.

Dianda Veldman: “We horen dat mensen in instellingen soms op vaste tijden naar het toilet moeten. Dat werkt niet voor iedereen zo. Dat je moet als je niet hoeft en dat je niet mag als je wel moet. Dat noem ik redelijk onmenselijk.”

Veldman wijst er tegelijk op dat de zorg in veel verpleeghuizen wel goed is en dat bewoners over het algemeen redelijk tevreden zijn.
Uit een analyse van ZorgkaartNederland blijkt dat bewoners in tehuizen vooral in de zomer ontevreden kunnen zijn over de zorg. Dat heeft dan te maken met de grotere hoeveelheid tijdelijk personeel dat werkt in de vakantiemaanden.

Dianda Veldman: “Bewoners zeggen in de meeste gevallen dat tijdelijke krachten en vakantiekrachten genoeg inzet hebben, maar dat ze de bewoners niet goed genoeg kennen. Dat kan problemen opleveren met medicijngebruik. En mensen vinden het ook niet leuk als ze telkens iemand anders krijgen voor de zorg. Dan moeten ze alles weer opnieuw uitleggen. Of ze begrijpen gewoon niet waarom er weer iemand anders is.”

Van ZorgkaartNederland werden bijna tienduizend waarderingen over verpleeghuizen geanalyseerd. In 470 reacties van bewoners werd spontaan iets gezegd over (problemen met) tijdelijk personeel in de vakantie. Te weinig scholing, gebrek aan ervaring en te weinig informatie over de patiënten met wie de verzorgenden werken, zijn de meest gehoorde klachten. Mantelzorgers maken zich soms zorgen over gebrekkige medicijnvoorzieningen.

“Het zijn problemen die elk jaar weer terugkomen”, constateert Dianda Veldman. “Dat hoeft niet, want er zijn heel veel tehuizen waar het wel goed gaat. Besturen moeten meer kijken naar wat anderen goed doen en daar lering uit trekken. Alleen meer geld is geen oplossing, want sommigen doen het met het geld dat ze krijgen wel goed.”

Is deze pagina nuttig?
Bedankt voor je feedback!