Patiënten niet gebaat bij onrust op geneesmiddelenmarkt

Er is teveel onrust op de geneesmiddelenmarkt. Goedkope medicijnen worden ineens veel duurder omdat een andere fabrikant de licentie heeft gekocht. En politieke partijen rekenen zich rijk aan mogelijke besparingen op geneesmiddelen. Zo denkt een aantal politieke partijen dat herberekening van het geneesmiddelenvergoedingssysteem honderden miljoenen euro’s kan opleveren.

“Maar dat is niet zo. Het levert veel minder op dan wordt gedacht. En bovendien weegt de onrust onder patiënten niet op tegen de mogelijke financiële winst”, zegt directeur Dianda Veldman van Patiëntenfederatie Nederland.

Aanpassing van de hoogte van vergoedingen van geneesmiddelen leidt er volgens de Patiëntenfederatie toe dat grote groepen patiënten ineens moeten gaan bijbetalen voor medicijnen die ze nu nog geheel vergoed krijgen. Wie niet wil bijbetalen moet dan overstappen op een ander, goedkoper, middel. Dianda Veldman: “Maar we weten dat sommige patiënten helemaal niet goed reageren op een ander medicijn. Dat moet je als samenleving niet willen. En als je al het systeem wil veranderen, doe het dan alleen voor patiënten die het medicijn voor het eerst krijgen.”

Deze week werd ook bekend dat een Engelse fabrikant vier licenties heeft gekocht van medicijnen waar vanwege de kleine groep gebruikers weinig aan wordt verdiend en die middelen nu tegen een veel hogere prijs aanbiedt op de Nederlandse markt.
Zo wordt een laxeerklysma dat veel wordt gebruikt door patiënten met een dwarslaesie ineens bijna dertig euro duurder. Daar is niets tegen te doen, constateert Dianda Veldman. “Erg ethisch is het echter niet. Zeker niet als je weet dat de grootste winsten in de zorgsector onder meer in de medicijnindustrie worden gemaakt.”